Album, demó ismertető / Interjú / Beszámoló / Zenekar bemutatás

DIO bácsi Bukarestben

megjelent: EURÓPAI IDŐ 1998/21 Zenebona 
DIO bácsi Bukarestben


            Rocklegendák, ha nálunk járnak…
            …akkor a dalokba szőtt mesék életre kelnek. A tájainkon már jól megszokott késéssel indult be az a bizonyos szivárványos (Rainbow) fekete szombat (Black Sabbath), szeptember 21-én, hétfő este. Mielőtt a Mester vezetésével időutazást tettünk volna a rockzene világában, el kellett viselni né(gy)hány bukaresti banda terrorját. Az első a Zob volt, a második a Neurotica, amely szerintem az est legeredetibb zenekara volt. A másik kettő a Parlament és az Antract névre hallgat, de hogy melyik volt az országgyűlés és melyik a közjáték(=antract) csak a beavatottak tudhatták. A rendezők jobban tették volna, ha egy-két olyan előzenekart hívnak meg melynek stílusa közelebb áll a főbandáéhoz és az agyoncsépelt témákon kívül valami egyénit is tud produkálni. Az is elég ciki volt, hogy az átszerelés alatt Ozzy Ozzmosis albuma szólt. Nem mintha valami kifogásolni való lenne rajta, én is nagyon kedvelem, de köztudott, hogy a Sabbath két énekese, Ozzy és Dio között soha nem tombolt a nagy barátság. Sőt. No comment…
 Még mielőtt valaki mérgesen a sarokba hajítaná az újságot azzal, hogy mit akadékoskodik folyton ez a szőrös szívű firkász, megsúgom, hogy ezután csupa jót fogok írni. Még egy kis türelem, hadd említsem a közönséget. Nagyon meglepett, hogy itt Romániában is vannak olyan emberek, akik civilizáltan tudnak viselkedni egy ilyen nagyszabású rendezvényen. A rockerek ezen az estén bebizonyították, hogy ők/mi már felnőtt(ünk)ek Európához.

            Sötétség… A pokol 666. Bugyrából előtörő hangok, megszólal a ‘93-as Strange Highways album Evolution dalának riffje, fény önti el a színpadot és előttünk áll a kis Nagy ember, ezrek bálványa és énekel. Rég voltam olyan koncerten, ahol a hideg futkorászott a hátamon. Itt nincs mese, egy legenda kelt életre! Széles mosollyal konferálja be a nagy klasszikusokat: Holy Diver, Rainbow in the Dark, Don’t talk to Strangers, Children of the Sea… Gesztikulál, előadja a dalt, vezeti a csapatát. Olyan, mint egy kis ördög, amikor a Heaven and Hell közben alulról vörös fénnyel megvilágítják. Ízig-vérig frontember. Bár nem igazán állnak közel hozzá a Deep Purple Mistreated dalának sorai, elnézzük neki, mert a szivárvány kánonjával (Catch the Rainbow) színezi a középrészt. Hangjával párbajozik a gitáron megszólaló hangokkal, emígy buzdítva gitárosát: “Tracy G. play for me”. Kétszer hívja vissza a közönség. Az első ráadásban a Man on the Silver Mountain-be építi bele a Long Live Rock and Roll-t, majd a We Rock-kal vesz végleges búcsút. Látszik, hogy elégedett az “éhes” közönség fogadtatásával.
            Feledjük el, hogy néha a szóló számokban túl halk volt a billentyű, hogy Tracy G. elnagyoltan játszotta a Rainbow és más klasszikusokat, hogy a műsor gerincét régi dalok tették ki (ami nem volt baj). Mindezek mit sem számítanak. A lényeg: itt volt Ő, a kis ember
óriási torokkal.

SchEndre