Album, demó ismertető / Interjú / Beszámoló / Zenekar bemutatás

Dream Theater

megjelent: IFI FÓRUM 1993. November 23. 32. szám POPsaROCK - Heavy Metal Mennydörgés

 DREAM THEATER
            Az Álom Színház New York-ból indult világhódító útjára a következő felállásban: Charlie Dominici – ének, Kevin Moore – billentyűk, John Myung – basszusgitár, Mike Portnoy – dobok, John Petrucci – gitár.
            ’89 előtt Majesty név alatt futottak. Miután ebben az évben felvették a Dream Theater nevet, szerződést kötöttek a Mecanic/MCA céggel és így megjelent az első albumuk “When dream and day unite” (Mikor az álom és a nap egyesül) címmel. Ám a csapatban máris személyi problémák jelentkeztek. Charlie Dominici nem értett egyet a nála tíz évvel fiatalabb társaival. Több mint 200 énekes meghallgatása után nagy nehezen rátaláltak a torontói James LaBrie-ra, aki azelőtt a Coney Hatch és a Winter Rose nevű bandákban énekelt. Így a második Dream Theater album James LaBrie-val jelent meg ‘92-ben “Images and words” – Képek és szavak), és az Atco-Warner cég címere alatt fut.
            A srácok olyan fajta progresszív heavy metalt játszanak, amelyben egyesül a Pink Floyd elvontsága a Metallica agresszivitásával. Zenéjüket LaBrie-ék néha progresszív thrashnek is nevezik, jó példa erre a második album “Pull me under” c. száma. Zenéjük nehezen emészthető és elég kockázatos is művelni, ha az ember nincs tisztábban azzal, hogy mit is játszik. Ez azonban nem vonatkozik a DT tagjaira, mivel a kemény mag: Mike Portnoy dobos, John Myung bőgős és John Petrucci gitáros az Egyesült Államok egyik leghíresebb zenei főiskolájára, a Berkley College of Music-ba járt, ahol komoly zeneelméleti kiképzésben részesültek. Portnoy szerint: “Ennek a csapatnak a leglényegesebb eleme a magas szintű zenei tudás.”
            Sajnos az első DT albumot még nem volt szerencsém hallani, így hát arról nincs mit mondanom. Viszont a második LP hűen tükrözi Portnoy fenti megjegyzését. Az “Images and words” maga a nagybetűs ZENE. A srácok olyan dallamokat, harmóniákat vonultatnak fel, hogy az ember éjjel-nappal hallgatná muzsikájukat. John Petruci gitáros riffjeit Kevin Moore billentyűs csodálatosan festi alá. Petrucci szólójátéka sem hétköznapi, hallszik, hogy a srác nem most fogott először gitárt a kezében. John Myung basszusjátéka egyszerűen lehengerlő, Mike Portnoy dobos joggal lehet az elkövetkező dobos generáció példaképe, ép ésszel felfoghatatlan tempói és tempóváltásai jelzik, hogy a fickó rengeteg időt töltött a próbateremben. James LaBrie tiszta, erőteljes, egyéni énekhanggal rendelkezik, hol “normálisan”, hol eget verő magasságokban énekel. Erről a zenéről nem írni kell, ezt hallgatni kell! De nem elég félfüllel belehallgatni, az ilyen fajta muzsikába az ember bele kell ássa magát. A DT nem a könnyebbik utat választotta a sikerek eléréséhez, ám mégis a Billboard lista 66. helyén álltak, úgy látszik az emberek egyre jobban ráéreznek zenéjük lényegére. A srácok büszkék lehetnek, hisz olyan rajongókat tudnak magukénak, mint az Iron Maiden tagjai. A Dream Theatert azoknak ajánlom akik szeretik a progresszív rockot vagy a metal “agyasabb” képviselőit.
                                                                                              SCHERVENKA R. ENDRE